Tuesday, January 29, 2013

Reclame en popmuziek

Internet:  
Muziek in de reclame

YouTube
What a wonderfull world
I'd like to teach the world to sing 
I heard it through the grapevine 

Gaan popmuziek en reclame goed samen? Het is en zeer krachtige combinatie zou ik zeggen, die ik niet altijd kan waarderen. Tegenwoordig kan er geen auto meer verkocht worden zonder beeldreclame met popmuziekjes op de achtergrond. De reclamebureaus struinen maar al te graag in de backcatalog van de platenmaatschappijen. Trouwens radio en reclame is ook een ijzer sterke combo. Vroeger was er een (illegaal) radiostation Veronica dat vanaf de Noordzee uitzond. In tegenstelling tot veel mensen, vond ik Veronica nooit zo vrij en zo goed. Het was een commercieel radiostation met irritante commercals. Ik weet verdorie nog waar ik op de Nieuwedijk mijn nappa en suede kleding moest kopen! Bovendien was hun muziekkeuze ook niet zo bijzonder. Een gemiddelde dat veel mensen leuk vinden maar met weinig kwalitatieve uitschieters. De tip en  top40 was altijd al een richtlijn voor de platenwinkels om de inkoop op af te stemmen. Laat ik niet teveel op Veronica afgeven want ook ik heb aan (illegale) commerciele radio gedaan (politieke illegale radio trouwens ook). Wil alleen maar zeggen dat mijn muziekkeuze vele malen beter is dan die van Veronica en dat de meeste commerciele radiostations het aanhoren niet waard zijn. Niet dat onze staatsomroep betere uitzendingen  maakt. Daar zijn ook reclames en regeert eveneens de middelmaat. Gelukkig zijn er tegenwoordig op het internet veel reclamevrije alternatieve radiostations. Reclame en popmuziek doen het echter samen zo goed, dat ik niet denk dat het ooit zal stoppen. Er is zelfs een internetside voor. Op YouTube heb ik drie beroemde reclames met popmuziek uitgezocht.

No comments: