Wednesday, January 30, 2013

Streaming audio

Internet: Wikipedia (Engels)

Hoe goed gaat het met Spotify en Deezer? Niet zo goed, denk ik, als zij zelf zouden willen. Er zit namelijk niet zoveel groei in het aantal abonnees. Veertien procent van de eigenaren van een mobieltje heeft een abonnement op een streaming audio service. Dat is niet genoeg om uiteindelijk een goede winst te gaan maken. Meer abonnees is noodzaak om te blijven voortbestaan. Er is ook concurrentie want er komen steeds meer aanbieders. In de UK zijn er bijvoorbeeld meer dan 70 bedrijven die een licensie hebben voor het verspreiden van muziek. Concurrentie bekent vaak ook lagere prijzen. Nu ik het over de prijzen heb, wil ik daar wel wat meer over zeggen. Wat ik een groot bezwaar vind van deze diensten, is dat de artiesten maar heel weinig geld krijgen voor de muziek waar naar is geluisterd. Zij krijgen een fractie van een cent per geheel beluisterd nummer. Lijkt me vooral voor de minder bekende artiest geen echte bron van inkomsten. Ik heb ook geen goed woord over voor Apple die met Itunes de muziekindustrie op zijn grondvesten heeft doen schudden. Opzich een prachtig idee om muziek te verspreiden via het internet. Minder leuk is manier waarop de muziek wordt aangeboden. Alleen voor Applegebruikers zijn de aangeboden diensten toegankelijk. Apple maakt prachtige spullen maar hangt daar wel een vreselijk duur prijskaartje aan. Voorts streven ze toch wel erg naar een monopolie positie door alle producten als uniek te bestempelen en van octrooien te voorzien. Bovendien is de kwaliteit van een MP3tje aanmerkelijk minder dan dat van een CD, maar er wordt wel dezelfde prijs voor gerekend. Kortom Apple heeft ook zijn donkere kanten. Ik vraag me ook oprecht af of de 'gewone' popartiesten veel geld verdienen aan Itunes.
Hoe de ontwikkelingen verder zullen gaan durf ik niet te zeggen. De techniek gaat snel en de concurrentie is groot. Wat ik belangrijk vind is dat popartiesten zelf invloed uit kunnen oefenen op de manier waarop hun muziek wordt verspreid en dat ze er ook nog wat aan verdienen.

1 comment:

Martijn said...

Tot 15 januari was ik groot liefhebber van Last.fm Sinds 2006 heb ik daar voor een klein bedrag per jaar nieuwe muziek kunnen luisteren. De aanbevelingen die ik van Last.fm kreeg op basis van mijn luistergedrag zaten meestal op het goede spoor. Helaas licensing restrictions!

http://www.last.fm/announcements/radio2013